Elke school werkt samen met een CLB (Centrum voor leerlingenbegeleiding). Samen met de school proberen we elke leerling de beste ontwikkelingskansen te geven. Als er obstakels zijn in de schoolloopbaan, proberen we die weg te nemen of de invloed ervan te verminderen.
Scholen, ouders en leerlingen kunnen bij ons terecht met vragen over leren en studeren, over welbevinden en gezondheid of over de onderwijsloopbaan.
Het CLB werkt vraaggestuurd. Dat wil zeggen dat er eerst een vraag moet komen van een leerling, een ouder of school vooraleer wij in actie schieten.
Daar zijn wel enkele uitzonderingen op:
Meer weten? Je vindt heel wat info over onze werking via
Het CLB is niet alleen een prioritaire onderwijspartner, het CLB werkt op het kruispunt van onderwijs, welzijn, gezondheid en arbeidsmarkt.
Het CLB als Brede Instap-organisatie staat in voor het onthaal van vragen ten aanzien van het brede publiek. Voor die vragen beperkt de opdracht zich tot het geven van info en het evt. toeleiden naar de gepaste hulpverlening.
Het CLB is tevens gevat door Integrale Jeugdhulp waardoor we ook een verantwoordelijkheid opnemen in het omgaan met verontrustende situaties voor de signalen die ons aangemeld worden door scholen, ouders of de leerlingen zelf. Daarnaast zijn we ook een erkend MDT (Multidisciplinair team) voor het Agentschap Opgroeien en het Agentschap VAPH waardoor we toegang kunnen verlenen tot niet-rechtstreeks toegankelijke jeugdhulp.
Het CLB is netwerkpartner van Huizen van het Kind, de netwerken Eén Gezin, Eén Plan, het netwerk WINGG, Logo, eerstelijnszones, enz.
Het CLB biedt naast zijn reguliere werking nog volgende extra's:
bij ons in het CLB
Elke school heeft een CLB-anker die vragen onthaalt en zo nodig doorspeelt aan het CLB-team. In het vervolgtraject kan een andere CLB-medewerker uit het team deze leerling opvolgen. Wil je een specifieke CLB-medewerker aan de lijn? Onze onthaalmedewerkers schakelen je vlot door en nemen een boodschap op.
Voor een overzicht van de CLB-ankers per school verwijzen we je naar 'Vestigingen en scholen'.
Wil je als huisarts of behandelende arts een leerling bespreken met de CLB-arts? Ben je bezorgd over de terugkeer na een lange ziekte of wil je van gedachten wisselen over een spijbelaar of patiënt die in de knoop ligt met zichzelf? Dat kan.
Bel naar het algemeen nummer en de onthaalmedewerker helpt je verder.
Wil je weten wie juist de begeleidende CLB-arts is? De Vlaamse Overheid maakt een databank die je hier
Een CLB werkt in de schoolcontext en samen met de school. Bij leerproblemen starten we in overleg met de ouders en de school een traject op waarin beeldvorming en onderzoek in het teken staan van handelingsgericht advies: wat heeft een leerling, gegeven de bevindingen, nodig om opnieuw leervorderingen te maken. In zo'n traject kunnen we een intelligentieonderzoek uitvoeren om een goed zicht te krijgen op de onderwijsbehoeften van de leerling, maar dat is lang niet altijd nodig.
Als we beschikken over intelligentiecijfers kunnen we die aanreiken.
Als er echter door school en CLB geen traject gelopen wordt, zullen we ook geen intelligentieonderzoek doen in functie van terugbetaling van logopedie. Hiervoor verwijzen we naar de privé-markt van psychologen.
Bij financieel kwetsbare gezinnen verkennen we samen of er tegemoetkomingen voorhanden zijn (bv. Sociaal Huis, Pelicano,...) zodat het intelligentieonderzoek alsnog kan doorgaan. Als dit niet ingezet kan worden, kan een CLB dit uitzonderlijk zelf opnemen.
Een CLB werkt samen met de school, ouders en leerling. Als CLB een traject opstart, focust dat zowel op de beleving van de leerling, de ouders als de school. Onze beeldvorming en onderzoek staan in het teken van handelingsgericht advies. Dat betekent: niet zozeer wat een leerling hééft, maar eerder wat een leerling nodig heeft om opnieuw (leer)vorderingen te maken, staat centraal. We werken hierbij evidence-based volgens de PRODIA-protocollen (link: www.prodiagnostiek.be).
Een vraag naar vooronderzoek of testdiagnostiek in opdracht van derden en die dus niet is ingebed in een eigen traject, nemen wij niet op.
Beschikbare gegevens kunnen we uiteraard mits toestemming van de cliënt wel delen.
Als een cliënt zich bij jou meldt met problemen op school, kan je die steeds doorverwijzen naar het CLB.
Leersteun is ondersteuning voor scholen voor gewoon onderwijs waar leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften (bv. leerstoornis, emotionele stoornis, handicap, sensoriële beperking, ASS...) les volgen. Leersteun is altijd aanvullend op de zorg die op school redelijkerwijs verwacht kan worden. Een diagnose of label is dus een onvoldoende voorwaarde voor leersteun.
Leersteun is aan de orde als zonder de leersteun een leerling het gemeenschappelijk curriculum (GC) niet meer zou kunnen volgen. En... wanneer de leersteun een voldoende antwoord is om het gemeenschappelijk curriculum nog te kunnen volgen. In dat geval kan het CLB een GC-verslag voor leersteun afleveren.
Ook voor leerlingen die het gemeenschappelijk curriculum niet kunnen volgen is in sommige gevallen leersteun mogelijk. Ook leerlingen met een IAC-verslag (verslag individueel aangepast curriculum) of OV4-verslag (verslag opleidingsvorm 4) kunnen leersteun krijgen.
De afweging of leersteun een goede maatregel is en de toekenning ervan, is een taak en verantwoordelijkheid van het CLB. Het CLB gaat hieromtrent in overleg met de school, de ouders, de leerling en evt. andere hulpverleners.
Heb je vragen over leersteun bij een bepaalde cliënt? Neem dan even contact met het CLB.
Ook dat is een unieke bevoegdheid van het CLB. Echter - in de huidige regelgeving - wordt er niet toegeleid naar buitengewoon onderwijs. Wat we wel doen, is samen met leerling, ouders en school een traject lopen om na te gaan hoe de onderwijsnoden van een leerling maximaal kunnen worden ingevuld. Als blijkt dat een leerling het gemeenschappelijk curriculum niet kan volgen, kan het CLB besluiten tot een IAC-verslag (verslag individueel aangepast curriculum) of OV4-verslag (verslag opleidingsvorm 4). Het is de keuze van de ouders om hun kind met zo'n verslag school te laten lopen in een school voor gewoon onderwijs dan wel in een school voor buitengewoon onderwijs. Deze vorm van inclusie staat centraal in het huidige onderwijsbeleid.
De toegang tot de verschillende vormen van buitengewoon onderwijs of ondersteuning binnen het gewoon onderwijs is strikt gereglementeerd.
Heb je hieromtrent vragen bij een bepaalde cliënt? Neem dan even contact met het CLB.
Er bestaat een folder 'Wat is het CLB?' en deze is beschikbaar in 25 talen.
Let wel: je dient altijd de Nederlandstalige versie ook mee te geven.
Je kan deze vinden via volgende link