Elke Pieters werkt als verpleegkundige in Vrij CLB Waas en Dender. Op de vraag welke raad ze zou geven aan beginnende CLB'ers, antwoordt Elke dat je als starter gerust gebruik kan maken van je collega’s: 'Durf vragen stellen, laat je niet ontmoedigen. Je staat er niet alleen voor. Het is niet erg te zeggen dat je het even niet weet.’
Dat ik nog heel veel te leren heb. Maar ook: dat het niet erg is om niet altijd alles te weten.
Ten opzichte van mijn stage in het Medisch Schooltoezicht (MST) zijn er voor mij drie grote veranderingen: het multidisciplinair werken, de leerling staat veel meer centraal en verpleegkundigen hebben een veel gevarieerder pakket. Daar waar ik vroeger enkel medische consulten en vaccinaties deed, wordt het sociale aspect uit mijn opleiding nu veel meer benut.
Eind vorig schooljaar deed ik dagelijks kleuterconsulten omwille van corona. Dat betekent dat ik dagelijks 20 tot 30 glimlachen kreeg. Die kleuters zijn enthousiast over het brilletje dat ze mogen opzetten, ze vertellen fier over hun nieuwe schoenen ... zalig is dat. Eigenlijk gaan er heel veel leerlingen met een glimlach weg. Ook na een spuitje.
Dat ik kan werken met mensen.
Leerkracht in het kleuter- of lager onderwijs.
Maak gebruik van je collega’s, durf vragen stellen, laat je niet ontmoedigen. Je staat er niet alleen voor. Het is niet erg te zeggen: ‘Ik weet het even niet.’
Collega’s. Ook na 20 jaar heb ik nog steeds hun raad nodig. Wat ik wel zou kunnen missen: alle digitale dingen.
Luisteren naar de verhalen van mijn kinderen over wat ze op school meemaakten.
Als iemand die ze kunnen vertrouwen, die behulpzaam is en waaraan ze alles durven vragen. Iemand die expertise heeft opgebouwd.
Mijn administratie up-to-date houden. Bij de start van een schooljaar heb ik altijd goede moed dat het dit keer zal lukken, maar al in oktober zit ik met een achterstand.
Uit Caleidoscoop, jaargang 32 nr. 4 (2020)
Foto: Willem Rosiers