Faalangst

Taken, toetsen en examen schrikken je af. Je zenuwen gieren door je lijf alleen al bij de gedachte dat je moet presteren. Falen lijkt de enige optie. Maar is dat wel zo? Misschien speelt faalangst je parten. Het goede nieuws is: je kan er wat aan doen. Wij helpen je op weg.

Herken faalangst

Faalangst herken je in denken, doen en voelen. We zetten het op een rij. En neen, je hoeft niet alles te herkennen om al te spreken over faalangst. Integendeel: je zal merken dat faalangst zich tegengesteld kan tonen.

Denken

Je denkt

  • vooral aan moeilijke taken of toetsen
  • minder grondig na omdat je net bezig bent met mislukking
  • vaak negatief over jezelf
  • dat het niet belangrijk is, zo is falen minder erg
  • dat mislukkingen aan jezelf te wijten zijn en succes aan iets buiten jezelf

Doen

Je merkt dat je toch niet je eigen gangetje gaat als faalangst de kop opsteekt. Je

  • kijkt meteen naar wat je niet kan
  • studeert best veel, maar niet zo efficiënt
  • stelt studeren uit tot het laatste moment
  • geeft op om op die manier mislukken te vermijden
  • legt de lat lager dan wat je echt kan

Voelen

Faalangst voel je in je lijf. Waaraan voel jij je faalangst het meest? Bijvoorbeeld je

  • hebt hoofdpijn
  • hebt maag– en buikpijn
  • bloost vaak
  • handen rillen of voelen klam aan
  • zweet veel
  • hart gaat fel tekeer

Je bent niet alleen

  • 1 op 10 jongeren zit er mee
  • Bij meisjes ietsje meer dan jongens
  • Vast ook iemand die je kent
  • Je bent dus zeker niet alleen

Faalangst kan verschillen

Faalangst is de angst om te mislukken. Dat had je al begrepen. Die angst steekt vooral de kop op als je het idee hebt dat je beoordeeld wordt. Meestal heb je niet op alle vlakken faalangst, maar toont het zich vooral op bepaalde momenten:

  • schoolse taken:
    zodra je moet tonen dat je kan leren en denken loopt het mis (cognitieve faalangst)
  • omgaan met anderen:
    je bent voortdurend bang dat je verkeerde dingen gaat zeggen of doen en je vindt contact met anderen moeilijk (sociale faalangst)
  • actief met je lichaam:
    je lijf verkrampt zodra je wil tekenen, dansen, sporten… hoewel je weet dat je het eigenlijk wel kan (motorische faalangst)

Hoe werkt faalangst?

Faalangst werkt in 4 stappen. Eens je die stappen kan herkennen, dan kan je er aan werken. Die 4 stappen tonen dat resultaten niet altijd de jouwe zijn, maar wel die van de faalangst. Faalangst neemt je als het ware over.

  1. Je komt in een situatie waarin je faalangst hebt. Bij voorbeeld een toets. Je moet presteren.
  2. Je faalangst vertelt je dat het niet goed zal lopen: je faalangst gaat met je zelfvertrouwen aan de haal.
  3. Je gedraagt je angstig en onzeker. Je twijfelt over alles. En dus presteer je slechter dan wat je echt kan.
  4. Het resultaat bevestigt dat. En dus versterkt dat je gevoel van faalangst!

Wat te doen tegen faalangst?

Klopt de gedachte die faalangst in je hoofd prent wel? Vervang ze telkens opnieuw met betere gedachten:

  • ik moet niet perfect zijn
  • iedereen maakt fouten
  • er zijn heel wat dingen die ik goed kan
  • ik kan het ene al beter dan het andere
  • ik ben best ok

Door je gedachten te wijzigen, zal je je ook rustiger voelen en je anders gedragen.

Anders doen

Door bewust anders te doen, zal je faalangst ook minderen. Bijvoorbeeld:

  • adem traag en richt je ademhaling op je buik
  • sluit je ogen en ga naar een leuke plek
  • som voor jezelf op wat je goed kan
  • zorg voor evenwicht tussen wat je lastig vind en wat vlot gaat
  • praat of chat erover! Met je CLB bijvoorbeeld.

Praten helpt

Met wie maakt niet uit: een vriend, een leerkracht die je fijn vindt, de leerlingenbegeleider van je school, een hulpverlener...

Liever chatten?

Dat kan ook.

Zelfs anoniem.

Meer over faalangst...

Liever een babbel met een vertrouwenspersoon van het CLB?

Spring ff binnen Chat met een CLB-medewerker

Was dit een antwoord op je vraag of gevonden wat je zocht?

Ben je een ouder?