Klacht neerleggen bij andere diensten dan het betrokken CLB.
Wanneer de klacht binnen het centrum niet kan worden opgelost, dan kan u zich desgewenst wenden tot externen:
- Klachten over jongerenwelzijn (Integrale Jeugdhulp) - Jo-Lijn:
t: 0800/900.33
e: jo-lijn@jongerenwelzijn.be
- Vlaamse bemiddelingscommissie M-decreet (doel: bemiddelen op vraag van ouders, het CLB of de school als zij het oneens zijn met de noodzaak of de inhoud van een verslag voor toegang tot het buitengewoon onderwijs).
www.onderwijs.vlaanderen.be/vlaamse-bemiddelingscommissie.
- Commissie leerlingenrechten (bij klacht over het niet inschrijven van een leerling of bij betwisting van de ontbinding van een inschrijving).
t: 02/553 92 12 (klachten basisonderwijs)
t: 02/553 88 75 (klachten secundair onderwijs)
e: commissie.leerlingenrechten@vlaanderen.be
- Vlaams Mensenrechteninstituut (voorheen UNIA): bij vermoeden van inbreuken tegen discriminatiewetgeving of bij vermoeden van schending van gelijke kansen (Vlaamse bevoegdheden)
- Departement onderwijs (als er een vermoeden van procedurefouten is m.b.t. de opvolging van een klacht).
- Hogere rechtsmiddelen: Burgerlijke rechtspraak.
- Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA = vroegere privacycommissie): bij vermoeden van inbreuken tegen AVG (algemene verordening gegevensbescherming of GDPR)