NIEUW: Het samenwerkingsdossier

Het samenwerkingsdossier is een hulpmiddel bij het versterken van het schoolteam. Het is een beveiligd samenwerkingsplatform dat zowel toegankelijk is voor (bepaalde) schoolmedewerkers als voor CLB.

In een eerste versie (vanaf 1.9.24) beperkt het gebruik zich tot het registreren van een tweetal activiteiten die tijdens de doorlichting van school en CLB aan bod komen, nl. de signaalfunctie en consultatieve leerlingenbegeleiding.

Daarnaast is het ook mogelijk om via het platform documenten te delen. Denk bv. aan de samenwerkingsafspraken.


Signaalfunctie

De CLB's hebben de opdracht om vanuit hun bevindingen in het werken met leerlingen en vanuit hun eigen data opvallendheden te melden aan de school. Op basis van deze signalen gaan we in gesprek over hoe we dit samen kunnen begrijpen en of we er iets aan kunnen doen.

Enkele voorbeelden van mogelijke signalen:

- bv. we merken dit jaar in school X opvallend veel meldingen van ouders die melden dat hun zoon of dochter wordt gepest

- bv. vanuit de LARS-registratie zien we een opvallende stijging in het aantal leerlingen dat buiten gezet wordt op school

- bv. in school A krijgen relatief gezien het meeste aantal leerlingen leersteun in vergelijking met de regio

- bv. in school B krijgen opvallend veel leerlingen een aangepaste leerlijn in het zesde leerjaar met het oog op de overgang naar 1B terwijl er voor het zesde leerjaar geen signalen waren dat dit nodig was

In het samenwerkingsdossier worden signalen kort geformuleerd en kunnen school en CLB aanvullingen doen. Hoe begrijpen we dit? Welk advies heeft het CLB gegeven? Tot welke afspraken of bijsturingen komen we? Hoe staat het er nu voor? Het samenwerkingsdossier is ons extern geheugen, zeg maar ;-)

Consultatieve leerlingenbegeleiding

Vaak gaan school en CLB in gesprek over een specifieke situatie bij een leerling of groep van leerlingen waarbij er niet meteen een vraag is naar het CLB om iets te doen, maar om advies in te winnen. Bij deze vorm van consultatieve leerlingenbegeleiding gaan we niet met leerlingen aan de slag, maar wel met leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders,... en proberen we hen sterker te maken. De korte notities die we hiervan maken kunnen er op termijn voor zorgen dat we rode draden zien of geattendeerd worden op wat eerder reeds werd geadviseerd. (Deze info komt niet in het LARS-dossier van de leerling.)

Toegang tot het samenwerkingsdossier

Scholen zijn niet verplicht met het samenwerkingsdossier te werken, maar willen dit toch stimuleren gezien het praktisch voordeel dat we erin zien

Als school verleen je de toegang tot het samenwerkingsdossier via het Gebruikersbeheer van Mijn Onderwijs.

Je moet de betrokkene het recht van 'IRIS-CLB-Online'-gebruiker toekennen en bijkomend de rol of context 'Samenwerkingsdossier_school' toekennen. Merk op dat iedereen dat die deze rechten heeft, alle toegevoegde info voor de school kan lezen. Daarom suggereren we dat enkel directie en het zorgteam toegang krijgen.

Binnenkort wordt nog voorzien in een handleiding voor scholen en een instructiefilmpje.

Ben je een leerling en zit je ergens mee?

CLB voor leerlingen