Ik heb een klacht

We vinden het belangrijk om u te informeren over hoe we uw klacht zullen behandelen. We doen ons best om altijd en overal correct te werken maar het is mogelijk dat er soms iets 'fout' loopt of dat u zich niet begrepen, geholpen of gehoord voelt door ons.

Een bijkomend gesprek met de betrokken medewerker(s) kan vaak verheldering brengen. We raden u sterk aan om dit eerst te doen, mocht dit nog niet gebeurd zijn.

Wanneer u na deze bespreking niet tevreden bent, kan u via deze weg een klachtenformulier invullen.

Onafhankelijke bemiddeling door een ander CLB

Wat?

Een klacht over het wel of niet opstellen van een GC-verslag wordt door het betrokken CLB behandeld. Ben je ontevreden over het al dan niet opstellen van een IAC-verslag of een OV4- verslag? Dan verwijzen we je graag naar de Vlaamse bemiddelingscommissie voor een bemiddeling na contact met het eigen CLB.

Wanneer je niet tevreden bent over aanpassingen op school voor jouw kind met specifieke onderwijsbehoeften, dan kan je beroep doen op onafhankelijke bemiddeling door een ander CLB. Een ontevredenheid of klacht zal altijd eerst bekeken moeten worden met de betrokken partijen, eventueel met ondersteuning van de CLB-medewerker van de school. Komen jullie er niet uit, dan kan er een ander CLB optreden als onafhankelijke bemiddelaar.

Je kan als leerling of ouder dus om onafhankelijke bemiddeling vragen als je een klacht hebt over:

  • de redelijke aanpassingen door de school;
  • de afweging van proportionaliteit van redelijke aanpassingen;
  • de leersteun vanuit het leersteuncentrum;
  • een GC-verslag, een IAC-verslag of een OV4-verslag.

Wat kan je verwachten van de bemiddeling en de bemiddelaar?

Een bemiddelaar probeert een conflict mee op te lossen als onafhankelijke partij. Hij/zij brengt de betrokken partijen samen om naar elkaar te luisteren en elkaars standpunten te begrijpen. Iedereen kan hier zijn bezorgdheden en behoeften vertellen. De bemiddelaar zoekt mee naar een oplossing die voor iedereen aanvaardbaar is. De oplossing van het probleem blijft wel in handen van de betrokken partijen.

Belangrijk is dat bemiddeling vrijwillig is voor iedereen.

Wat wordt er van jou verwacht bij een bemiddeling?

  • Je kiest vrijwillig voor het bemiddelingstraject en kan op elk moment de bemiddeling stopzetten.
  • Je neemt actief deel aan het bemiddelingstraject.
  • Je hebt oog voor een respectvolle communicatie.
  • Je hebt vertrouwen in een constructieve dialoog.
  • Je bent bereid om te luisteren naar elkaars perspectieven.
  • Je bent bereid los te komen van het eigen perspectief en de eigen oplossing.

Procedure

Wil je graag een onafhankelijk bemiddelaar inschakelen? Contacteer dan het CLB van je school. Wanneer alle stappen werden gezet, contacteert het betrokken CLB een ander CLB. Zij zullen dan optreden als onafhankelijk bemiddelaar en zullen de betrokken partijen uitnodigen voor een bemiddelingstraject.

Ben je een leerling en zit je ergens mee?

CLB voor leerlingen