Samenwerkingsdossier

De digitale samenwerkingstool tussen het CLB en de school

Wat?

  • Met de ontwikkeling van het digitaal samenwerkingsdossier worden activiteiten geregistreerd gericht op het versterken van het schoolteam, zowel vanuit het CLB als de school.
  • Meer specifiek worden onze decretaal opgelegde kernactiviteiten signaalfunctie en consultatieve leerlingenbegeleiding geregistreerd en geborgen waardoor CLB en school overzicht hebben over alles wat hieromtrent ondernomen wordt.
  • Het is een netoverstijgende initiatief voor alle CLB’s en scholen in Vlaanderen.
  • Ons CLB zal werken met deze tool, als school kies je zelf als je hiermee wilt starten.
  • Het CLB start een registratie in dit samenwerkingsdossier én de school kan informatie lezen én verder aanvullen.
  • Voorbeelden van zo'n activiteiten zijn:
    • Bespreking van de samenwerkingsafspraken (en evaluaties)
    • Bespreking van schoolportret binnen signaalfunctie gekoppeld aan schoolgegevens vanuit de datawijzer van de school zelf
    • Een leerkracht geeft aan niet te weten hoe hij in zijn klas (waar hij klastitularis van is) differentiatie moet organiseren. Het leertempo van de leerlingen is erg uiteenlopend. Hoe kan hij ervoor zorgen dat elke leerling vooruitgang maakt in zijn leerproces en zijn motivatie voor schoolwerk behoudt.

Hoe werkt het?

  • De tool werkt vanaf september 2024 - binnen de IRIS applicatie (gekoppeld aan het gebruikersrecht: IRISCLBonline met de contextrol: samenwerkingsdossier_school). Pas nadat dit recht in orde is, zal de school binnen de IRIS applicatie ook de knop samenwerkingsdossier zien
  • Biedt de mogelijkheid tot registratie van schoolondersteunde opdrachten per school (op basis van het instellingsnummer van de school
  • Check hier de handleiding (online sinds 20.09.2024)
  • Hoe documenten opladen als school - zie filmpje
  • Webinar 22.11.2024 van de informatie sessie - zie filmpje + presentatie
  • De school kan alles nalezen en ook zaken gaan toevoegen.
  • Het kan gebruikt worden bij de evaluatie van de samenwerkingsafspraken om zo tot gerichtere afspraken te komen voor het versterken van het schoolteam.
  • Het gaat nooit om leerlingspecifieke zaken.

Wat niet !

  • Het is geen nieuw communicatiemiddel zoals e-mail, Smartschoolmail of andere. Het is in de eerste plaats een registratiedossier waar het CLB samen met de school kan registreren en verder opvolgen wat men heeft gedaan.
  • Nooit namen van leerlingen in plaatsen !

Ben je een leerling en zit je ergens mee?

CLB voor leerlingen