Wat maakt de job als CLB'er boeiend? Ons vaktijdschrift Caleidoscoop interviewde enkele CLB'ers die getuigen over hun job. Benieuwd? Je ontdekt ze hier. Wie meteen aan de slag wil: vacatures over heel Vlaanderen wachten op jouw sollicitatie.
Mijn collega's zorgen ervoor dat ik altijd met een glimlach naar het CLB kom.
Wat ik de max vind? Als ik een leerling, leerkrachten en ouders, … motiveer om om samen het verschil te maken.
Als starter krijg ik elke dag de kans om bij te leren.
Dagelijks krijg ik 20 tot 30 glimlachen van kleuters die bij ons op bezoek komen.
Sommige leerlingen komen me later op 25-jarige leeftijd nog altijd om raad vragen.
De nieuwe generatie CLB’ers is mondig en zelfzeker. Ze durven meer en brengen jeugdigheid binnen op ons CLB.
Ze weten me altijd wel te vinden als er iets te vieren valt op het CLB.
Ik wil samen zorg dragen voor de loopbanen van jongeren, zodat hun toekomstkansen groeien.
Wij zorgen voor het gratis en laagdrempelig aanbieden en opvolgen van vaccinaties.
Je werkt samen met andere disciplines in een team waardoor je breed kijkt naar een leerling.
Het maakt me gelukkig als ouders na een gesprek kunnen vertrekken met een gerust gevoel.
We zoeken voortdurend collega’s met uiteenlopende profielen.
Daar gaan we voor, elke dag. Lees waar we voor staan in onze
Hoeveel leerlingen zien CLB's en waarmee kloppen ze bij ons aan?
Dat kom je te weten in onze jaarrapporten.
Een netwerk in heel Vlaanderen staat voor je klaar. Dat garandeert deskundigheid en ervaring over een waaier aan onderwerpen.
De rol van een CLB’er is erg begeesterend: werken aan het welzijn van de leerlingen. Als CLB'er kom je in contact met leerlingen van 3 tot 18 jaar (en in het BuSO tot 21 jaar), met hun ouders, met leerkrachten, interne leerlingenbegeleiders en met hulpverleners. Je werkt met mensen voor mensen, omringd door een professioneel team om ervoor te zorgen dat leerlingen de beste kansen krijgen. Om ze te helpen opgroeien tot zelfredzame en evenwichtige volwassenen. Wie wil dat niet als job?
CLB's voeren elk hun eigen personeelsbeleid. Wil je in een centrum aan het werk, dan solliciteer je best rechtstreeks bij centra in de streek waar jij wil werken.
Werken in een CLB betekent werken in het onderwijslandschap. Dat wil zeggen werken met leerlingen, leerkrachten, schooldirecties en ouders van leerlingen binnen de structuren van het Nederlandstalig onderwijs. Maar het CLB is meer dan dat: het verleent eigenlijk ook jeugdhulp. En dus horen we ook een beetje bij de sector Welzijn. Samen met collega's in een multidisciplinair team bekijk je als CLB'er elke casus vanuit verschillende invalshoeken. De zorgvragen waarmee je te maken krijgt, zijn erg uiteenlopend.
De CLB’er kent het onderwijslandschap. Hij hoort erin thuis, kent en begrijpt de wereld, maar tegelijkertijd is hij een buitenstaander: hij behoort niet tot de school. Die positie maakt de CLB-medewerker uniek. Hij beweegt zich in het concrete schoolse leven en tegelijkertijd kijkt hij vanop een professionele afstand toe. Zo kan hij zich engageren in een school en toch voldoende objectief blijven. En dat is niet altijd evident, het is soms dansen op een slappe koord.