Wat houdt een contactmoment bij het CLB in?

Je vraagt je af wat er allemaal aan bod kan komen tijdens een systematisch contactmoment bij het CLB? We zetten het op een rij. O ja: niet alle onderdelen komen elke keer aan bod.

Vroegere gezondheidsproblemen

We laten op voorhand een vragenlijst invullen. Daar gaan we tijdens het contact op in. Of de leerling bijvoorbeeld aan een allergie lijdt, ongevallen heeft gehad, ziek is geweest, geneesmiddelen neemt of regelmatig naar de dokter moet enzovoort.

Algemene gezondheid

We peilen naar eetgewoonten, sportactiviteiten en zo verder … Zo kunnen we inschatten hoe de 'algemene leefwijze' is.

Inentingen

We kijken in onze gegevens welke vaccinaties de leerling al kreeg. We vragen ook na of er sinds het vorige contactmoment een inenting gegeven werd. Als je in Wallonië of het buitenland een inenting kreeg, laat je ons best weten tegen welke ziekte en wanneer. Wij kunnen dat aanvullen op het systeem dat Vlaanderen gebruikt. Als er inentingen ontbreken vragen we altijd eerst een toestemming.

Lengte en gewicht

We laten de leerling op de weegschaal staan en onder een meetlat staan. Voor elke leeftijd bestaan er curves met normale gewichten en lengtes.

Goed spreken

We luisteren aandachtig of de leerling vlot kan praten of hapert. Dat doen we vooral bij kleuters.

Tanden

We vragen of je je tanden elke dag 2 keer poetst en of je minstens 1 keer per jaar naar de tandarts gaat. Tot 18 jaar is dat zo goed als gratis.

Kleuren

Kleuren kunnen zien is best handig. Bij leerlingen van 6 of 7 testen we dit. In sommige beroepen is kleuren goed kunnen onderscheiden belangrijk en dus is het goed om dat even na te kijken. Het betekent voor de meeste van die beroepen niet dat ze niet uitgeoefend kunnen worden. Wel dat er rekening mee gehouden moet worden.

Voor de leerkracht is het goed om weten als de leerling kleuren minder duidelijk ziet. Bijvoorbeeld om in een atlas iets te zoeken of om tijdens een sportwedstrijd de kleur van de tegenstander te herkennen. 

Oren

Als het nodig is dan kijken we met een lampje in de oren om te zien of alles oké is. 

In het 1e leerjaar nemen we een gehoortest af. Dit gebeurt met een hoofdtelefoon waardoor geluiden te horen zijn.

In het 6e leerjaar lager onderwijs en het 3e leerjaar secundair voeren we ook de 'SPIN' test uit. Die test gaat na of de oren beschadigd zijn door lawaai. Bijvoorbeeld door vaak naar luide muziek te luisteren met oortjes. Die schade is in het begin moeilijk te merken en dus is het belangrijk om die snel op te sporen. Voorkomen is uiteraard nog veel beter!

Ogen

We laten een oog bedekken om het andere te testen. Daarvoor moet de leerling zeggen wat er op het plaatje staat dat tegenover hangt (of dat we vasthouden). Daarna gebeurt hetzelfde met het andere oog. Wie een bril of lenzen draagt, moet die uiteraard meebrengen.

We kijken bij de 1e kleuters en in het 1e leerjaar na of de ogen mooi recht staan. In het 6e leerjaar kijken we het dieptezicht na. Dieptezicht is belangrijk om afstanden te kunnen inschatten.



Zit je met vragen of wil je meer informatie? Contacteer gerust een CLB-medewerker!

Zoek jouw CLB

Ben je een leerling en zit je ergens mee?

CLB voor leerlingen